دیدبان
نگاهی به سیاست جدید رژیم صهیونیستی در غزه

زمین مظلوم در چنگال دزدان دریایی

زمین مظلوم در چنگال دزدان دریایی
دیدبان: نام غزه با جنگ های ۲۲ روزه و ۸ روزه در ذهن پیوند خورده است. پس از پایان این دو جنگ و شکست مفتضحانه رژیم اشغالگر قدس از مردم بی پناه غزه دیگر از غزه خبری در فضای رسانه ای منتشر نگردید. در حالی که پس از آن شکست مفتضحانه، رژیم صهیونیسیتی در پی اعاده حیثیت خود برآمد و تنها راه پیروزی خود را در تضعیف مردم مظلوم غزه دید. در پی اتخاذ سیاست جدید، دست به محاصره شدید تر غزه زد.
منطقه غزه از سمت مشرق و جنوب تحت احاطه رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد، تنها راه ارتباطی آن از طریق دریا در مرزهای شمالی و همچنین از طریق خشکی با مرزی حدودا ۱۱ کیلومتری با کشور مصر انجام می شود. پس از پایان جنگ ۸ روزه رژیم صهیونیستی سخت گیری در عبور مرور را تشدید کرده است. در ادامه به بررسی سیاست های رژیم صهیونیستی در این منطقه پرداخته می شود. 
نقشه غزه
راه ارتباط آبی نوار غزه
همانگونه که در نقشه مشخص است، در قسمت شمالی غزه مرز آبی وجود دارد. طبق قوانین حقوق دریاها در آبهای داخلی هر کشوری فقط خود آن کشور می تواند اعمال قانون نماید و در صورتی که کشتی های نظامی بخواهند وارد این محدوده شوند باید از آن کشور اجازه بگیرند و در صورت عدم پاسخ مثبت آن کشور، کشتی نظامی حق ورود به آن آبها را ندارند. و در آبهای بین المللی نیز هیچ کشوری حق اعمال قدرت ندارد، و همه کشورها حق عبور بی ضرر دارند. اما رژیم غاصب صهیونیستی در خصوص آبهای داخلی کشور فلسطین و همچنین آبهای بین المللی دخالت می کند. این رژیم نا مشروع تا شعاع چندین مایلی از ساحل غزه اجازه عبور و مرور هیچ وسیله نقلیه دریایی را نمی دهد. در دوران جنگهای ۸ روزه و ۲۲ روزه که رژیم اشغالگر قدس محاصره علیه غزه را بسیار شدید کرده بود تعدادی کشتی از نقاط مختلف جهان کمکی هایی را برای مردم مظلوم فلسطین آوردند. اما رژیم غاصب صهیونیستی از رسیدن این کشتی ها به ساحل غزه جلوگیری می کنند. 
این اقدام رژیم صهیونیستی مانند سایر اعمال اشغالگرانه او کاملا خلاف قوانین بین المللی است. زیرا طبق قوانین دریایی، کشتی ها در آبهای آزاد می توانند عبور بی ضرر داشته باشند و هیچ کشوری نباید مانع این امر شود اما کشتی های جنگی رژیم صهیونیستی این امر را زیر پا گذاشته و مانع عبور کشتی ها می شوند کاری مانند کار دزدان دریایی. از طرف دیگر این دزدان دریایی وارد آبهای داخلی کشور فلسطین نیز شده اند و در آن اعمال نفوذ می کنند. در صورتی که ورود کشتی های جنگی به آب های داخلی یک کشور حتما باید با اجازه آن کشور باشد.
پس با این اقدامات غیر قانونی مرزهای آبی فلسطین برای ورود، داد و ستد کاملا تحت نظر دزدان دریایی صهیونیستی است و ارتباط با مردم این سرزمین مظلوم از این راه غیر ممکن است. این محاصره دریایی از سال ۲۰۰۹ به صورت کامل پیگیری می شود، هر چند قبل از آن نیز وجود داشت.
گذرگاه رفح
مرز زمینی و  گذرگاه رفح
کشور فلسطین همانگونه که در نقشه ها وجود دارد از سمت غربی با کشور مصر همسایه است و دارای مرزی بلند با این کشور است اما متاسفانه در زمان کنونی تنها ۱۱ کیلومتر از این مرز در اختیار صاحبان اصلی این کشور است که ساکنین منطقه غزه هستند. ارتباطات زمینی در این مرز ۱۱ کیلومتری از طریق گذرگاه رفح انجام می گیرد. فلسطینیان برای گذر از این محل باید رضایت دولت مصر را نیز داشته باشند زیرا از طریق این گذرگاه وارد خاک مصر می شوند. 
دولت مصر از پس از قرارداد کمپ دیوید و کمک های میلیاردی دولت ایالات متحده به ارتش این کشور سیاست های اداره این گذرگاه را از اسرائیل می گیرد. نشان دهنده این امر اظهارات عجیب نبیل فهمی وزیرخارجه مصر در دیدار با رابرت سیری، هماهنگ‌ کننده سازمان ملل در روند سازش خاورمیانه، که رفع محاصره مردم غزه را درخواست می کند، در حالی که مصر خود از محاصره کنندگان نواز غزه است. این نشان دهنده آن است که کشور مصر بدون اجازه دزدان دریایی صهیونیست این گذرگاه را نمی تواند باز کند.
تا زمان حکومت حسنی مبارک، کشور مصر کاملا حامی منافع رژیم غاصب قدس بود. فرعون مصر در تمامی مواضع کاملا با مسئولین صهیونیستی هماهنگ بود و منافع آنها را برآورده می کرد. بعد از بیداری اسلامی نیز در زمان حکومت مرسی، او سعی کرد تا خلاف خواست صهیونیست ها فعالیت هایی را انجام دهد و این محاصره را بشکند. اما وابستگی زیاد حکومت مصر به دلارهای آمریکایی که در صورت حمایت مصر از فلسطین قطع می شد، مانع از این آزادی عمل محمد مرسی شد. با همه این مشکلات مرسی سعی خود را جهت کمک به فلسطین انجام داد. پس از مرسی حکومتی بر سر کار آمد که کاملا به ارتش مصر وابسته بود. ارتش مصر نیز که از پس از انعقاد قرارداد ننگین کمپ دیوید، قسمت عمده بودجه آن توسط ایالات متحده تامین می شود، بسیار به آمریکا و اسرائیل وابسته است. از همین رو دولت جدید مصر که در اثر کودتا ارتش علیه مرسی بر سر کار آمد، کاملا در پی تامین امنیت اسرائیل است از همین رو بر مسدود کردن کامل گذرگاه رفح اصرار می ورزد.
انتقال مایحتاج از طریق تونل های زیر زمینی
ارتباط زیر زمینی تنها راه ارتباط فلسطینیان
تنها راهی که در مقابل روی فلسطینیان برای شکستن محاصره غاصبان سرزمین مقدس، استفاده از تونل های زیر زمینی است. از سال های پیش تونل هایی زیر زمینی برای ارتباط فلسطینیان با مصر وجود داشته است. این تونل ها در دوران محاصره تنها راه ارتباطی فلسطینیان با جهان خارج از محاصره هستند. سالیان سال است که فلسطینیان تمامی نیازهای خود را از طریق این تونل ها برآورده می کردند. تونل ها که تعداد متعددی داشتند از نظر تعداد و اندازه نیز متفاوت هستند. برخی اصلی محسوب می شوند که از طریق آن بسیاری چیز ها را می توان جا به جا کرد و برخی کوتاه تر هستند. به همین علت برخی از آنها اهمیت بیشتری دارند و برخی اهمیت کمتر دارند.
به گزارش دیدبان با شروع بیداری اسلامی در سرزمین های عربی دغدغه آمریکا تامین امنیت اسرائیل بود. ایالات متحده کشور مصر را برای تامین این امر انتخاب کرد. زیرا مصر ویژگی های خاصی دارد از جمله همسایگی با اسرائیل و غزه، سابقه طولانی همکاری دولت سابق مصر با اسرائیل، ارتش وابسته این کشور به آمریکا، اقتصاد وابسته به کمک های اقتصادی آمریکا. این امور باعث شد تا ایالات متحده به صورت ویژه جهت انحراف در انقلاب مصر وارد صحنه این کشور شود. پس در تمامی این زمان ارتش وابسته مصر، بر موج انقلاب سوار شد و آن را منحرف کرد. سرانجام نیز با انجام کودتا، دولتی وابسته به خود بر سر کار آورد. دولت جدید مصر که بسیار به ارتش وابسته بوده در اختیار سیاست های ارتش است. در نتیجه حامی کامل سیاست های رژیم صهیونیستی می باشد. 
تخریب تونل ها به دست دولت جدید مصر
در این راستا دولت جدید دست به اقدامی وحشیانه و غیر انسانی زد و آن هم تکمیل محاصره غزه بود. دولت جدید مصر اقدام به تخریب و مسدود کردن تونل های زیر زمینی  مردم فلسطین زد که نتیجه آن عدم رابطه فلسطینیان با جهان بیرون است و تبدیل غزه به زندانی ابدی برای صاحبان آن است. بر اساس اظهارات مقامات آگاه تا کنون ۹۵٪ تونل ها تخریب شده است. در صورت تخریب ۵٪ تونل باقی مانده فلسطینیان بدون هیچ جنگی از بین خواهند رفت.
فقر مردم غزه
نتیجه گیری
مردم نوار غزه به شدت تحت محاصره هستند و این محاصره روز به روز در حال تنگ شدن است تا جایی که رابطه کامل مردم این سرزمین را با جهان بیرون قطع نمایند. به نظر دیدبان از آنجا که غزه به علت وقوع جنگ های دائمی در آن امکان کشاورزی وجود ندارد، برای تامین مواد غذایی خود به جهان خارج محتاج هستند، دشمنان این مردم در پی تکمیل این محاصره وحشیانه هستند تا مردم آن از گرسنگی به شهادت برسند.
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن